Антон Семенович Макаренко |
Правила безпеки під час навчання
Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.
Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.
Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають компютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.
Всеукраїнське соціологічне дослідження, проведене Інститутом соціології НАН України в 2009 році, виявило тривожні тенденції: понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі; 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину (адреса, професія, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі тощо); 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих; 28% дітей, побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% − спробували купувати наркотики; близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги. Лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина, тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як “дорослий” контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність.
З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.
Посібники, які Міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом:
§ Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків / І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавни-чий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с. (http://online-bezpeka.kyivstar.ua).
§ Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с. (http://old.mon.gov.ua/images/newstmp/2011/18_02/3/4press.pdf).
§ Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.
§ Памятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний звязок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі (http://www.moral.gov.ua/news/311/).
§ Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений на засіданні Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (рішення N 2 від 20.04.2010).
У відповідь на діяльність небезпечних груп у соцмережах, які доводять дітей до самогубств, батькам пояснили, як працюють подібні угруповання, як виявити, чи дитина потрапила у небезпеку, куди краще звернутися та як вберегти дитину у такому випадку.
Суїцидальні спільноти називаються "Море китів" і "Тихий дім" |
Фанати таких спільнот у соцмережах називають себе "китами, йдеться на сайті Нацполіції.
Суїцидальні спільноти називаються "Море китів" і "Тихий дім". У всіх прихильників таких груп на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами.
Батькам, щоб не допустити потрапляння дітей у такі групи, рекомендується:
1. Приділяти більшу увагу психологічному стану дитини;
2. Перевіряти шкіру дитини на наявність пошкоджень. У разі їх виявлення – з’ясовувати обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду у формі кита;
3. Перевіряти облікові записи дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт, стежити за вмістом спілкування у приватних чатах;
4. Звертати увагу на коло спілкування дитини;
5. Намагатися зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями;
6. Обов’язково контролювати, які фото- та відеофайли розміщені в гаджетах дитини;
7. Встановлювати функцію "батьківський контроль" на всіх гаджетах дитини.
При виявленні таких груп самостійно потрібно також негайно повідомляти до кіберполіції (https://www.cybercrime.gov.ua – цілодобово), телефон гарячої лінії (044) 374-37-21 (з 8:45 до 19:30 в робочі дні) або звертатися до адміністрації соцмережі, у якій було виявлено групу.
Аналізуючи діяльність зазначених груп, кіберполіція встановила постійних учасників таких спільнот, які реєструються з території України.
У зв’язку з цим варто бути пильними, при можливості – перевірити облікові записи дітей, чи не зареєстровані вони під зазначеними у списку іменами.
При виявлені додаткових облікових записів Департамент кіберполіції інформуватиме шляхом оновлення цього списку.
Нагадаємо, поліція викрила групи в соцмережах, де дітей доводять до самогубства.
Для того, аби вступити у групи, потрібно подати заявку для вступу до неї та написати певний текст у себе на сторінці.
Якщо адміністрація групи затвердить кандидатуру, то буде проведено психологічне вивчення особи та її готовності до самогубства через спілкування в приватному чаті.
Наступне повідомлення буде із завданням (опис завдання, та час який надається на його виконання). Виконання кожного завдання, потрібно фіксувати на фото або відео. На кожне завдання надається обмежений час. Якщо учасник не встигає його виконати, то його виключають з групи.
Всього дається 50 завдань (у фейкових спільнотах – від 13 до 50 "квестів", це залежить від адміністратора).
Адміністратор групи схиляє дитину до нанесення дитині власноруч каліцтв або заподіяння болю.
Коли адміністратор групи впевнений в тому, що дитина готова до самогубства, створюється аудіо з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі.
Єдиний вихід із усіх проблем, який озвучується на запису – вчинити самогубство. Перед цим дитина слухає аудіозапис і робить останній крок.
Фінальне завдання – покінчити життя самогубством та зафіксувати момент смерті на камеру в режимі online.
Інтернет: за чи проти? Роздуми - поради в малюнках і не тільки..
З появою інтернету в сім'ї часто виникають проблеми, яких раніше не було, можуть почастішати конфлікти між батьками та дітьми. В чому ж проблема, точніше сказати, проблеми цього?
Беручи до уваги той факт, що це творча робота, то дозволю собі представити на Ваш розсуд роздуми - поради в малюнках і не тільки...
Все більше українців долучаються до світової мережі... Але це не такий простий процес, як може здаватися на перший погляд, а навіть, навпаки. З появою інтернету в сім'ї часто виникають проблеми, яких раніше не було, можуть почастішати конфлікти між батьками та дітьми. В чому ж проблема, точніше сказати, проблеми цього?
Спробуємо перелічити деякі з них. Отже, що насторожує батьків ?
По-перше, в більшості випадків, діти мають набагато кращий рівень володіння комп'ютером, роботи в інтернеті. Тому перша проблема
серед батьків : Інтернет - "з чим його їдять?" Адже саме так ми кажемо, коли йдеться про щось не зовсім нам зрозуміле, чи не так?
Вихід: запропонуйте Вашій дитині зайнятися Вами, точніше Вашою комп'ютерною грамотністю. Впевнена, що Ви відкриєте багато цікавого один в одному. А для дитини це гарний стимул відчути свою
значущість в стосунках.
По-друге, для більшості інтернет - це лабіринт. Це дійсно так! Адже його важко назвати навіть океаном інформації, це буде
замало.
Гарна новина: з будь - якого лабіринту є вихід. Перед початком роботи визначтесь, що Ви шукаєте. Якщо Ваша дитина працює з інформацією і відчуває розпач від того, що не вдається
знайти необхідне, складіть з нею список ключових слів, спорідненої інформації.
По-третє, знайшовши важливу інформацію, не завжди чітко можна згадати, де саме вона знаходилася...
Вихід: складіть каталог (картотека, спеціальний записник чи зошит), де буде знаходитися перелік сайтів, які можуть стати Вам в нагоді. Запропонуйте дитині зробити свій каталог, прикрасити
його. Це, в свою чергу, дасть змогу і Вам зазирнути на ті сайти, якими цікавиться Ваша дитина. Можливо Ви подивитесь на неї по - іншому...
Наступна проблема - проблема часу. Багато батьків скаржаться на проведення дитиною занадто багато часу перед комп'ютером. Вже не є таємницею, що
існує залежність, зокрема від інтернету. А це більше схоже на хворобу, ніж просто на забавки дітей. Тобто, агресія з боку батьків - не кращий вихід.
Вихід: складіть з дітьми графік роботи в інтернеті. Не лінуйтесь, шукайте освітні сайти, зокрема іноземною мовою. Порадьтесь з вчителем ( Вам дуже пощастить, якщо вчитель надасть Вам
перелік сайтів, які можуть стати Вам в нагоді). Наполягайте на тому, щоб перед тим, як грати в ігри, дитина виділила час на роботу з освітніми сайтами (можливо, відкрию таємницю для когось, але є
дуже багато цікавих сайтів іноземною мовою, де діти залюбки працюватимуть, головне - сфокусувати їх увагу).
Отже, у Ваших руках можливість показати дитині, що інтернет - це поле для творчої діяльності, треба лише вдосконалювати свої знання. Не бійтеся вчитися разом з дитиною: як скопіювати інформацію, як записати (закачати) пісню чи фонограму, як створити сайт Вашої сім'ї, як працювати з різними програмами, зокрема, фотошоп… Побільше творчих проектів, це зробить Вас командою, а це тоге варте! Попросіть дитину допомогти створити презентацію про Вашого улюбленого співака, футбольну команду, тощо....Запропонуйте зробити те саме про її улюблених виконавців, подивіться, не поспішайте критикувати, спробуйте зрозуміти.. Згадайте фразу з фільму "Доживём до понедельника": "Счастье - это когда тебя понимают..." А хто краще за Вас зможе це зробити?
І, нарешті, найголовніше - інтернет недаремно називають всесвітньою мережею. Він здатний об'єднувати людей з різних куточків планети, з'єднувати тих, хто без його наявності ніколи б не познайомились і навіть не підозрювали про існування одне одного.
Головне, щоб це приносило користь, сприяло інтелектуальному, моральному, духовному росту. Для цього - необхідний контроль, хоча б час від часу. Не бійтеся зануритися в світ Вашої дитини, вона чекає на Вас в ньому, адже інколи їй необхідна саме Ваша думка, підтримка, увага...Приємних навколосвітніх подорожей Вам, шановні...
Завершити хочу такими словами:
Без нього вже ніяк не можна, він - норма, не дивина.
Щоб вирішити, друг він Вам чи ворог ?
Є відповідь лише одна:
Перш ніж виходити у мандри у мережі цій - інтернеті,
Запрограмуйтесь лиш на гарне - його так багато на планеті!
Весь бруд інформаційний оминайте, пастки можливії вивчайте,
І все про себе викладати ні в якому разі не поспішайте.
Він - помічник, знавець, порадник,
Інформаційне джерело.
Культуру виробіть роботи,
Бо є добро, а є там й зло.
Та вибір все ж таки за Вами,
Що оберете - те і буде.
Давайте лише пам'ятати:
Ми - українці, добрі, щирі люди.
Автор: Юлія Юріївна Ручйова, вчитель англійської мови Жовтоводської гуманітарної гімназії імені Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов.
6 правил для батьків - користувачів Інтернету
1. Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени родини.
Заздалегідь погодьте тривалість перебування в Інтернеті.
|
Безпечне використання Інтернету дітьми різного віку
До 7 років Гарні звички у дітей виробляються вже під час перших відвідуваннь Інтернету. А оскільки діти дошкільного віку намагаються дотримуватись встановлених батьками правил, то це не лише впливає на їх виховання, а й сприяє розвитку користувацьких навичок. Діти віком до 7 років не завжди можуть розуміти розміщену в Інтернеті інформацію, зокрема відрізняти корисну інформацію від некорисної, наприклад, фактичний вміст від реклами. Батьки повинні допомагати своїм дітям знаходити підходящий матеріал. Діти часто не бачать різниці між використанням Інтернету або ігор та створенням малюнків на комп'ютері. Батькам потрібно встановити правила використання комп'ютера дітьми віком до 7 років.
Від 7 до 9 років Діти молодшого шкільного віку використовують Інтернет не лише вдома, а й у друзів та у школі. Батьки мають виробити відповідні правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми. Діти віком від 7 до 9 років вже можуть розуміти побачене. Однак вони не вміють користуватися матеріалом, який пропонує Інтернет, зокрема матеріалом (зображеннями, текстами або звуками), який не відповідає їхнім віковим особливостям. Розповіді про це та пояснення різних речей, з якими діти можуть зіштовхнутися в Інтернеті, допоможуть їм стати відповідальними і спроможними працювати самостійно і безпечно в онлайні. Щоб допомогти своїм дітям, батьки можуть поділитися власними думками та досвідом щодо використання Інтернету. Діти у віці від 7 до 9 років ще потребують нагляду та контролю з боку батьків під час використання Інтернету. Батькам потрібно виробити правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми, а потім коригувати їх у міру дорослішання дітей.
Від 10 до 12 років Школярі, можливо, вже знають, як використовувати Інтернет у різних цілях. Батьки можуть підтримати свою дитину, ознайомившись із сайтами, якими користуються їхні діти відома, дізнатися про їхнє хобі або інші інтереси, пов’язані з мережею. Дорослі можуть також використовувати Інтернет для планування певних подій, які стосуються всієї сім’ї. Це дає змогу батькам і дітям обговорювати сайти, які є надійними і заслуговують на довіру, а також де можна знайти достовірну та якісну інформацію. Щоб дізнатися, як перевірити веб-сайт, скористайтеся порадами, що містяться за адресою http://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html. Діти у віці від 10 до 12 років все ще потребують контролю з боку батьків, а також мають дотримуватись правил використання Інтернету. Однак деякі діти можуть порушувати правила й уникати нагляду батьків, якщо вони вважатимуть, що їх занадто обмежують або не задовольняють їхні потреби.
Для дітей у цьому віці Інтернет стає частиною їхнього життя. Вони знайомляться з новими людьми і проводять чимало часу в онлайні, шукають необхідну інформацію, яка має відношення до їхньої шкільної роботи або відповідає їхнім інтересам. Завдяки більш високому рівню грамотності це відкриває багато можливостей використання Інтернету. Іноді батькам важко дізнатися про те, що роблять їхні діти в онлайні. У цьому віці діти також йдуть на ризик і випробовують свої можливості — технічні обмеження і заборони можуть не бути ефективним шляхом підвищення безпеки в онлайні. 13-15-річні діти можуть тримати у секреті те, що вони роблять в Інтернеті, особливо якщо батьки раніше не цікавилися, як їхня дитина використовує мережу. Тому важливим є відкрите спілкування і зацікавленість батьків у тому, що робить дитина в Інтернеті. Діти у віці від 13 до 15 років, як і раніше, повинні дотримуватися встановлених правил використання Інтернету.
|
Пароль в Інтернеті
Пам’ятайте, що ваш пароль від електронної скриньки повинен складатись мінімально із 7 знаків, містити літери, цифри, символи. Дуже гарно використовувати верхній та нижній регістри.
Паролі — це ключі, які відкривають доступ до особистої інформації, яка зберігається
на комп’ютері та в облікових записах в Інтернеті. 6 етапів створення надійного паролю, якій легко запам’ятати Слідкуйте цим інструкціям для створення надійного паролю:
Методи створення паролю, які не слід використовувати Існують загальноприйняті методи, про які можуть знати і зловмисники. Заради запобігання створення ненадійного паролю:
|
Права дітей у мережі
Необхідно, щоб дорослі захищали права дітей в Інтернеті. Дія законів поширюється також на Інтернет, а адміністратори веб-сайтів несуть відповідальність за вміст своїх сайтів. Дізнайтеся більше про такі теми:
Кібер-агресія Інтернет надає нові можливості для ображання. Люди можуть розміщувати в Інтернеті плітки, фотографії або іншу особисту інформацію та відправляти зловмисні повідомлення, анонімно або під чужим ім'ям. SMS-повідомлення і телефони з камерами не лише відкривають нові можливості для розваг, а й надають можливості для зловживання. Якщо у школі дитину можуть образити зазвичай лише під час її перебування там, то через Інтернет образники можуть досягти своєї жертви в будь-який час. Коло людей, яких вони можуть ображати в онлайні, також більш широке. Якщо вашій дитині подобається спілкування в онлайні, слід заздалегідь обговорити з нею ці ризики і надати рекомендації щодо того, що має робити дитина, коли її будуть ображати. Це важливо, оскільки:
Підказка Навіть якщо ваша дитина не стикалася з образами в Інтернеті, поговоріть із нею про таке:
Пам'ятайте Інтернет є предметом таких самих норм і законів, як і все в реальному житті. Звинувачувати та ображати інших людей в онлайні не правильно. Це може розглядатися як дискредитація і спричинити покарання та відповідальність за завдану шкоду. Може статися, що відмінити дію, для якої знадобилося лише кілька клацань мишею, буде важко, і діти зазвичай не розуміють, наскільки серйозною може стати ситуація. Пам'ятайте, що в більшості випадків анонімних користувачів можна відстежити. Однак поліція не вдаватиметься до жодних дій, якщо немає причин підозрювати злочин. Якщо ваша дитина отримує зловмисні повідомлення електронною поштою або SMS:
Пам'ятайте:
Якщо ви виявили в Інтернеті зловмисні тексти або фотографії, що стосуються вашої дитини:
Діти та маркетинг в Інтернеті Інтернет надає рекламодавцям ефективний спосіб досягнення дітей і молоді, а тому багато товарів, які вони обожнюють, рекламуються в Інтернеті. Спрямований на дітей маркетинг регулюється законодавством Маркетинг, спрямований на дітей та молодь, оцінюється і регулюється більш суворо, ніж маркетинг, спрямований на дорослих, оскільки неповнолітні є більш піддатливими до впливу маркетингу. Закон України «Про рекламу» містить низку вимог щодо маркетингу, спрямованого на неповнолітніх. Що ви можете зробити:
Захистіть свою дитину від прямого маркетингу Прямий маркетинг через електронну пошту або SMS дозволено лише за попередньої згоди людини, якій направляються рекламні повідомлення. Коли ваша дитина надає особисту інформацію, щоб взяти участь в інтернет-змаганні, вона може необережно дати згоду на прямий маркетинг. Служби, за які треба платити та на яких можна здійснювати покупки в онлайні Будь-які покупки, які робляться через Інтернет або мобільний телефон, мають здійснюватися дорослим чи бути ухвалені ним. Підказки:
Особиста інформація та фотографії дітей в Інтернеті У нашій родині заведено, що один із батьків завжди перевіряє надійність інтернет-служби перед тим, як діти нададуть до неї будь-яку інформацію. Зазвичай заповнювати інформаційний запит не потрібно, тому ми рекомендуємо нашим дітям надавати лише обов'язкову інформацію. На багатьох веб-сайтах користувачів просять зареєструватися або в інший спосіб надати персональну інформацію для того, щоб отримати певну винагороду (наприклад, доступ до послуги, участь лотереї, безкоштовні продукти) або взяти участь у групі спілкування. Комерційні компанії можуть збирати контактну інформацію про дітей та молодь для маркетингових цілей, але перш ніж проводити маркетинг, вони повинні у законний спосіб отримати згоду. Однак адміністратори веб-сайтів не завжди можуть забезпечити конфіденційність особистої інформації, навіть якщо ці дані захищено Законом про захист інформації. Навчіть дітей бути обережними, надаючи особисту інформацію. Підказки
Визначте підходи та погодьте їх з дитиною
Перевірте політику конфіденційності
Надавайте лише обов'язкову інформацію
Не зберігайте особисту інформацію в браузері Розміщення фотографій та особистої інформації про дітей Розмістити в Інтернеті фотографії, зроблені телефоном із камерою або цифровим фотоапаратом, можна просто і швидко. Якщо ви опублікуєте знімок в Інтернеті, буде важко запобігти його розповсюдженню, зміні або використанню в різних контекстах. Копії фотографії можуть легко опинитися у декількох місцях, і їх буде дуже важко видалити повністю. Подумайте, перш ніж розміщувати особисту інформацію разом із своїм фото. Розміщення чиєїсь фотографії або особистої інформації, наприклад, на веб-сайті школи вважається розкриттям особистої інформації, яке завжди вимагає згоди від особи, інформацію якої розміщують. Ті, хто надає особисту інформацію, мають право перевірити її та за необхідності скоригувати. Дітей слід попередити про недоцільність публікування особистої інформації на власних веб-сайтах та в онлайнових щоденниках (блогах).
Детальна інформація:
Пам'ятайте: |
Спеціалізовані Інтернет-сайти дитячої літератури:
http://childboox.blox.ua/ - веб-сайт “Книги для дітей”
http://abetka.ukrlife.org/ - веб-сайт для дітей “Весела абетка”
http://www.abetka-logopedka.org/ - веб-сайт “Світ дитини”
http://www.kazka.in.ua/ - веб-сайт “Українська казка”
http://www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm - веб-сайт “Дитяча література”
http://www.levko.info/ - дитячий сайт “Левко”
http://mysl.lviv.ua./ - веб-сайт “Країна міркувань”
http://slovogray.narod.ru/ - літературний сайт Ігоря Січовика
http://dytjachi-virshi.org.ua - авторський сайт “Віршики пана Назара”
Освітньо-інформаційні ресурси:
http://teacher.at.ua/ - веб-сайт “Учитель учителю, учням та батькам”
http://www.balachka.com - веб-сайт “Пиши українською”
http://biblijna-istoriya.org.ua/ - веб-сайт “Біблійна історія”
http://cikave.org.ua/pro-sajt/ - веб-сайт “Цікаво про цікаве”
http://www.ukr-tur.narod.ru/ - веб-сайт “Світ географії та туризму”
http://www.akBooks.com.ua - веб-сайт “Академічна книгарня@онлайн”
http://Icorp.ulif.org.ua - український мовно-інформаційний фонд НАН України “Словники України”
http://www.idea-ukraine.org - проект “Відкритий світ інформаційних технологій”
Інтернет-сайти бібліотек та електронних бібліотек:
http://www.4uth.gov.ua/ - веб-сайти Державної бібліотеки України для юнацтва (Київ)
http://www.chl.kiev.ua/ - веб-сайт Національної бібліотеки України для дітей
http://www.nbuv.gov.ua/ - веб-сайт Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (Київ)
http://www.bukvoid.com.ua/ - веб-сайт “Буквоїд”
http://www.nplu.org/ - веб-сайт Національної парламентської бібліотеки України (Київ)
http://ukrbook.net/ - веб-сайт Книжкової палати України імені Івана Федорова (Київ)
http://library.zntu.edu.ua/res-libr-el.html - веб-сайт “Бібліотеки в мережі Internet”
http://lyapota.boom.ru/lib.htm - колекція посилань на кращі електронні бібліотеки
http://book.uraic.ru/ssylki//biblioteki - Інформаційно-довідковий портал “Library.ru”
http://www.loc.gov/ - веб-сайт Бібліотеки Конгресу США
http://www.bnf.fr/ - BNF або Bibliotheque Nationale – веб-сайт Національної бібліотеки Франції
http://www.bl.uk/ - THE BRITISH LIBRARU – веб-сайт Британської бібліотеки
Інтернет-сайти музеїв та картинних галерей України:
http://www.prostir.museym/sites/ua - веб-сайт “Музейний простір України”
http://namu.kiev.ua/ - веб-сайт Національного художнього музею України
http://www.warmuseum.kiev.ua/ - веб-сайт Національного музею історії Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років
http://hutsul.museum/ - веб-сайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття
http://museum.odessa.net/fineartsmuseum/ - веб-сайт Одеського художнього музею
http://www.archaeology.odessa.ua/ - веб-сайт Одеського державного археологічного музею
http://www.oweamuseum.odessa.ua/ - веб-сайт Одеського музею західного і східного мистецтва
http://lvivgallery.org/ - веб-сайт Львівської національної галереї мистецтв
http://honchar.org.ua/ - веб-сайт Музею І.М. Гончара
http://www/chersonesos.org/ - веб-сайт Національного заповідника “Херсонес Таврійський”
http://www.tmf-museum.kiev.ua/ - веб-сайт Музею театрального, музичного і кіномистецтва України