Виховуючи дітей, нинішні батьки виховують майбутню історію нашої країни, а значить і історію світу. Наші діти - це наша старість. Правильне виховання - це наша щаслива старість, погане виховання - це наше майбутнє горе, це наші сльози, це наша провина перед іншими людьми.

Антон Семенович Макаренко

 

 

Правила учнів у школі

 

Правила безпеки під час навчання

 

Безпека дитини в Інтернеті

 

Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.

 

Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.

 

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають компютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.

 

Всеукраїнське соціологічне дослідження, проведене Інститутом соціології НАН України в 2009 році, виявило тривожні тенденції: понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі; 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину (адреса, професія, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі тощо); 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих; 28% дітей, побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% − спробували купувати наркотики; близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги. Лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина, тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як “дорослий” контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність.

 

 З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.

 

Лист Міністерства №1/9-768 від 06.11.09 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"

 

Посібники, які Міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом:

 

§  Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків / І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавни-чий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с. (http://online-bezpeka.kyivstar.ua).

 

§  Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі:  навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с. (http://old.mon.gov.ua/images/newstmp/2011/18_02/3/4press.pdf).

 

§  Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.

 

§  Памятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний звязок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі  (http://www.moral.gov.ua/news/311/).

 

§  Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений на засіданні Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (рішення N 2 від 20.04.2010).

 

Як запобігти суїцидам дітей через групи в соцмережах: 7 порад батькам

 

У відповідь на діяльність небезпечних груп у соцмережах, які доводять дітей до самогубств, батькам пояснили, як працюють подібні угруповання, як виявити, чи дитина потрапила у небезпеку, куди краще звернутися та як вберегти дитину у такому випадку.

 

 

 

 

Суїцидальні спільноти називаються "Море китів" і "Тихий дім"

 

Фанати таких спільнот у соцмережах називають себе "китами, йдеться на сайті Нацполіції.

 

Суїцидальні спільноти називаються "Море китів" і "Тихий дім". У всіх прихильників таких груп на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами.

 

Батькам, щоб не допустити потрапляння дітей у такі групи, рекомендується:

 

1. Приділяти більшу увагу психологічному стану дитини;

 

2. Перевіряти шкіру дитини на наявність пошкоджень. У разі їх виявлення – з’ясовувати обставини, за яких вони з’явилися. Особливу увагу звертати на пошкодження різного роду у формі кита;

 

3. Перевіряти облікові записи дитини в соціальних мережах та групи, до яких входить акаунт, стежити за вмістом спілкування у приватних чатах;

 

4. Звертати увагу на коло спілкування дитини;

 

5. Намагатися зайняти вільний час дитини спортивними або культурними секціями;

 

6. Обов’язково контролювати, які фото- та відеофайли розміщені в гаджетах дитини;

 

7. Встановлювати функцію "батьківський контроль" на всіх гаджетах дитини.

 

При виявленні таких груп самостійно потрібно також негайно повідомляти до кіберполіції (https://www.cybercrime.gov.ua – цілодобово), телефон гарячої лінії (044) 374-37-21 (з 8:45 до 19:30 в робочі дні) або звертатися до адміністрації соцмережі, у якій було виявлено групу.

 

Аналізуючи діяльність зазначених груп, кіберполіція встановила постійних учасників таких спільнот, які реєструються з території України.

 

У зв’язку з цим варто бути пильними, при можливості – перевірити облікові записи дітей, чи не зареєстровані вони під зазначеними у списку іменами.

 

При виявлені додаткових облікових записів Департамент кіберполіції інформуватиме шляхом оновлення цього списку.

 

Нагадаємо, поліція викрила групи в соцмережах, де дітей доводять до самогубства.

 

Для того, аби вступити у групи, потрібно подати заявку для вступу до неї та написати певний текст у себе на сторінці.

 

Якщо адміністрація групи затвердить кандидатуру, то буде проведено психологічне вивчення особи та її готовності до самогубства через спілкування в приватному чаті.

 

Наступне повідомлення буде із завданням (опис завдання, та час який надається на його виконання). Виконання кожного завдання, потрібно фіксувати на фото або відео. На кожне завдання надається обмежений час. Якщо учасник не встигає його виконати, то його виключають з групи.

 

Всього дається 50 завдань (у фейкових спільнотах – від 13 до 50 "квестів", це залежить від адміністратора).

 

Адміністратор групи схиляє дитину до нанесення дитині власноруч каліцтв або заподіяння болю.

 

Коли адміністратор групи впевнений в тому, що дитина готова до самогубства, створюється аудіо з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі.

 

Єдиний вихід із усіх проблем, який озвучується на запису – вчинити самогубство. Перед цим дитина слухає аудіозапис і робить останній крок.

 

Фінальне завдання – покінчити життя самогубством та зафіксувати момент смерті на камеру в режимі online.

 

 

 

Інтернет: за чи проти? Роздуми - поради в малюнках і не тільки..

 

З появою інтернету в сім'ї часто виникають проблеми, яких раніше не було, можуть почастішати конфлікти між батьками та дітьми. В чому ж проблема, точніше сказати, проблеми цього?

 

Інтернет: за чи проти?

 

Беручи до уваги той факт, що це творча робота, то дозволю собі представити на Ваш розсуд роздуми - поради в малюнках і не тільки...

 

Все більше українців долучаються до світової мережі... Але це не такий простий процес, як може здаватися на перший погляд, а навіть, навпаки. З появою інтернету в сім'ї часто виникають проблеми, яких раніше не було, можуть почастішати конфлікти між батьками та дітьми. В чому ж проблема, точніше сказати, проблеми цього?

 

Спробуємо перелічити деякі з них. Отже, що насторожує батьків ?

 

 


По-перше, в більшості випадків, діти мають набагато кращий рівень володіння комп'ютером, роботи в інтернеті. Тому перша проблема серед батьків : Інтернет - "з чим його їдять?" Адже саме так ми кажемо, коли йдеться про щось не зовсім нам зрозуміле, чи не так?
Вихід: запропонуйте Вашій дитині зайнятися Вами, точніше Вашою комп'ютерною грамотністю. Впевнена, що Ви відкриєте багато цікавого один в одному. А для дитини це гарний стимул відчути свою значущість в стосунках.

По-друге, для більшості інтернет - це лабіринт. Це дійсно так! Адже його важко назвати навіть океаном інформації, це буде замало.
Гарна новина: з будь - якого лабіринту є вихід. Перед початком роботи визначтесь, що Ви шукаєте. Якщо Ваша дитина працює з інформацією і відчуває розпач від того, що не вдається знайти необхідне, складіть з нею список ключових слів, спорідненої інформації.

По-третє, знайшовши важливу інформацію, не завжди чітко можна згадати, де саме вона знаходилася...
Вихід: складіть каталог (картотека, спеціальний записник чи зошит), де буде знаходитися перелік сайтів, які можуть стати Вам в нагоді. Запропонуйте дитині зробити свій каталог, прикрасити його. Це, в свою чергу, дасть змогу і Вам зазирнути на ті сайти, якими цікавиться Ваша дитина. Можливо Ви подивитесь на неї по - іншому...

Наступна проблема - проблема часу. Багато батьків скаржаться на проведення дитиною занадто багато часу перед комп'ютером. Вже не є таємницею, що існує залежність, зокрема від інтернету. А це більше схоже на хворобу, ніж просто на забавки дітей. Тобто, агресія з боку батьків - не кращий вихід.
Вихід: складіть з дітьми графік роботи в інтернеті. Не лінуйтесь, шукайте освітні сайти, зокрема іноземною мовою. Порадьтесь з вчителем ( Вам дуже пощастить, якщо вчитель надасть Вам перелік сайтів, які можуть стати Вам в нагоді). Наполягайте на тому, щоб перед тим, як грати в ігри, дитина виділила час на роботу з освітніми сайтами (можливо, відкрию таємницю для когось, але є дуже багато цікавих сайтів іноземною мовою, де діти залюбки працюватимуть, головне - сфокусувати їх увагу).

Отже, у Ваших руках можливість показати дитині, що інтернет - це поле для творчої діяльності, треба лише вдосконалювати свої знання. Не бійтеся вчитися разом з дитиною: як скопіювати інформацію, як записати (закачати) пісню чи фонограму, як створити сайт Вашої сім'ї, як працювати з різними програмами, зокрема, фотошоп… Побільше творчих проектів, це зробить Вас командою, а це тоге варте! Попросіть дитину допомогти створити презентацію про Вашого улюбленого співака, футбольну команду, тощо....Запропонуйте зробити те саме про її улюблених виконавців, подивіться, не поспішайте критикувати, спробуйте зрозуміти.. Згадайте фразу з фільму "Доживём до понедельника": "Счастье - это когда тебя понимают..." А хто краще за Вас зможе це зробити?

І, нарешті, найголовніше - інтернет недаремно називають всесвітньою мережею. Він здатний об'єднувати людей з різних куточків планети, з'єднувати тих, хто без його наявності ніколи б не познайомились і навіть не підозрювали про існування одне одного.

Головне, щоб це приносило користь, сприяло інтелектуальному, моральному, духовному росту. Для цього - необхідний контроль, хоча б час від часу. Не бійтеся зануритися в світ Вашої дитини, вона чекає на Вас в ньому, адже інколи їй необхідна саме Ваша думка, підтримка, увага...Приємних навколосвітніх подорожей Вам, шановні...

 

 

Завершити хочу такими словами:

 

Без нього вже ніяк не можна, він - норма, не дивина.
Щоб вирішити, друг він Вам чи ворог ?
Є відповідь лише одна:
Перш ніж виходити у мандри у мережі цій - інтернеті,
Запрограмуйтесь лиш на гарне - його так багато на планеті!
Весь бруд інформаційний оминайте, пастки можливії вивчайте,
І все про себе викладати ні в якому разі не поспішайте.
Він - помічник, знавець, порадник,
Інформаційне джерело.
Культуру виробіть роботи,
Бо є добро, а є там й зло.
Та вибір все ж таки за Вами,
Що оберете - те і буде.
Давайте лише пам'ятати:
Ми - українці, добрі, щирі люди.

 

Автор: Юлія Юріївна Ручйова, вчитель англійської мови Жовтоводської гуманітарної гімназії імені Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов.

 

6 правил для батьків - користувачів Інтернету

 

1. Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени родини. 
Іноді діти тримають у секреті те, що вони користуються Інтернетом. Вони можуть не бажати того, аби їх батьки були у курсі їх дій в мережі. Важливо не реагувати досить емоційно, а зробити все можливе, аби зняти цю психологічну напругу.
Обговорювати можливі труднощі легше, коли комп’ютер знаходиться у спільній кімнаті. Крім того, ви можете використовувати Інтернет разом із дитиною. Таким чином, розмови про Інтернет та контроль за його використанням стануть повсякденною частиною вашого родинного життя.


2. Використовуйте будильник для обмеження часу, якій дитина проводить в Інтернеті.

Заздалегідь погодьте тривалість перебування в Інтернеті. 
Бажано визначити час перебування дітей в он-лайні. Час, проведений за комп’ютером, необхідно обмежити для того, аби не нанести шкоду стану здоров’я дитини. Ігрова комп’ютерна залежність стала великою проблемою у всьому світі.
Обговоріть час перебування дитини в Інтернеті та домовтесь про використання будильника. Таким чином ви уникнете можливих конфліктних ситуацій.


3. Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю в операційній системі, антивірус та спам-фільтр. 
Для роботи за комп’ютером зовсім необов’язково знати всі його функціональні можливості. Запросіть спеціаліста, якій налаштує операційну систему вашого комп’ютера та покаже, як працювати із батьківським контролем. Краще один раз побачити, аніж багато разів почути. Не використовуйте у себе вдома комп’ютер, якій технічно є незахищененим.
Також ви можете пройти он-лайн навчання та навчитись найбільш ефективно використовувати функції безпеки браузера та самостійно налаштовувати батьківський контроль.
Встановіть Microsoft Security Essentials зараз, і ваш комп’ютер буде захищеним у реальному часі від вірусів, програм-шпигунів та інших зловмисних програм.


4. Створіть «Сімейні інтернет-правила», що містять правила онлайн-безпеки для дітей. 
Діти навчаються шляхом експериментування. Якщо ви зацікавлені у тому, аби ваша дитина навчалась не на своїх власних помилках — якомога частіше обговорюйте теми, пов’язані із Інтернетом. Ви можете розказати, наприклад, про достовірність інформації, розташованої в мережі. Так ви невимушено створите свої «родинні правила» Інтернет-безпеки. Традиції, норми та правила, які закріпились у родині — довговічні.


5. Проводьте більше часу із дитиною. Всіляко заохочуйте обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом.
В житті кожного трапляються помилки. Немає потреби сприймати помилки дітей як життєву проблему. Будуйте довірливі стосунки задля того, аби бути впевненими, що у будь-якій ситуації дитина звернеться за допомогою саме до вас. Щоб не сталось, ваша дитина повинна бути впевненою, що у будь якій ситуації вона може розраховувати на вашу підтримку та прийняття. Гарний рецепт побудови довірливих відносин — щоденне спілкування та спільне проведення вільного часу. В невимушеній ситуації набагато легше обговорювати «складні» питання.


6. Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті і не повідомляти конфіденційні дані он-лайн. 
Повідомте дитині, що практично кожен може створити свій сайт, і при цьому ніхто не може проконтролювати достовірність інформації, розташованої на такому сайті. Навчіть дитину використовувати інформацію із різних перевірених джерел.

 

 

 


Безпечне використання Інтернету дітьми різного віку

 

До 7 років

Гарні звички у дітей виробляються вже під час перших відвідуваннь Інтернету. А оскільки діти дошкільного віку намагаються дотримуватись встановлених батьками правил, то це не лише впливає на їх виховання, а й сприяє розвитку користувацьких навичок.

Діти віком до 7 років не завжди можуть розуміти розміщену в Інтернеті інформацію, зокрема відрізняти корисну інформацію від некорисної, наприклад, фактичний вміст від реклами. Батьки повинні допомагати своїм дітям знаходити підходящий матеріал. Діти часто не бачать різниці між використанням Інтернету або ігор та створенням малюнків на комп'ютері.

Батькам потрібно встановити правила використання комп'ютера дітьми віком до 7 років.

  • Час, проведений за комп'ютером, має бути обмеженим, щоб не шкодити здоров’ю.
  • Комп'ютер має стояти у кімнаті, якою користуються всі члени сім’ї, наприклад у вітальні. Бажано, щоб біля дошкільнят під час використання ними Інтернету знаходився хтось із дорослих.
  • Доступ дітей дошкільного віку до Інтернету повинен бути обмеженим знайомими сайтами, що заздалегідь визначені батьками. Більш досвідчені діти можуть шукати знайомі сайти за допомогою меню «Вибране» у веб-браузері.
  • Найбезпечнішим рішенням є створення для дитини персонального операційного середовища, де доступ до Інтернету обмежено лише визначеними сайтами.

Від 7 до 9 років

Діти молодшого шкільного віку використовують Інтернет не лише вдома, а й у друзів та у школі. Батьки мають виробити відповідні правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми. Діти віком від 7 до 9 років вже можуть розуміти побачене. Однак вони не вміють користуватися матеріалом, який пропонує Інтернет, зокрема матеріалом (зображеннями, текстами або звуками), який не відповідає їхнім віковим особливостям. Розповіді про це та пояснення різних речей, з якими діти можуть зіштовхнутися в Інтернеті, допоможуть їм стати відповідальними і спроможними працювати самостійно і безпечно в онлайні. Щоб допомогти своїм дітям, батьки можуть поділитися власними думками та досвідом щодо використання Інтернету.

Діти у віці від 7 до 9 років ще потребують нагляду та контролю з боку батьків під час використання Інтернету. Батькам потрібно виробити правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми, а потім коригувати їх у міру дорослішання дітей.

  • Вдома використовувати Інтернет варто все ще у присутності батьків. Це гарантує, що вони будуть поруч з дітьми у будь-якій проблемній ситуації.
  • Якщо комп'ютер стоїть у загальній кімнаті, використання Інтернету стає частиною повсякденного життя сім’ї.
  • Дитина може ще не бути спроможною самостійно визначити надійність веб-сайту, тому вона повинна завжди звертатися за дозволом батьків, перш ніж розмістити особисту інформацію в Інтернеті.
  • Чат-кімнати та інші види публічного онлайнового спілкування можуть бути все ще непідходящими для дитини. Адреса електронної пошти, використовувана у цьому віці, має бути спільною сімейною адресою електронної пошти.
  • Створення облікового запису для дитини з обмеженими користувацькими правами допомагає їй навчитися використовувати комп'ютер самостійно.
  • Програми фільтрування також можуть запобігти доступу до непідходящих сайтів, але батьки все ще повинні контролювати дітей під час користування ними Інтернетом.

Від 10 до 12 років

Школярі, можливо, вже знають, як використовувати Інтернет у різних цілях. Батьки можуть підтримати свою дитину, ознайомившись із сайтами, якими користуються їхні діти відома, дізнатися про їхнє хобі або інші інтереси, пов’язані з мережею. Дорослі можуть також використовувати Інтернет для планування певних подій, які стосуються всієї сім’ї. Це дає змогу батькам і дітям обговорювати сайти, які є надійними і заслуговують на довіру, а також де можна знайти достовірну та якісну інформацію. Щоб дізнатися, як перевірити веб-сайт, скористайтеся порадами, що містяться за адресою http://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html.

Діти у віці від 10 до 12 років все ще потребують контролю з боку батьків, а також мають дотримуватись правил використання Інтернету. Однак деякі діти можуть порушувати правила й уникати нагляду батьків, якщо вони вважатимуть, що їх занадто обмежують або не задовольняють їхні потреби.

  • Батьки мають домовитись із дітьми про те, що їм дозволено робити в Інтернеті, а що - ні. Приклади: відповідальність відправника повідомлення, завантаження файлів і авторські права, встановлення програм.
  • Узгодьте з дітьми, яку особисту інформацію вони можуть розміщувати в Інтернеті, а також розкажіть їм про ризики, пов'язані з розкриттям такої інформації.
  • Діти вже зацікавлені у використанні чатів або IRC, тому батьки повинні розповідати їм про безпечне спілкування, а також слідкувати за тим, як їхня дитина спілкується в онлайні.
  • Багато дітей є цікавими і допитливими, тому батьки такім дітям особливо мають наголосити на потребі безпечного й обережного використання Інтернету.
  • Необхідно регулярно оновлювати засоби безпеки комп’ютера.

Від 13 до 15 років

Для дітей у цьому віці Інтернет стає частиною їхнього життя. Вони знайомляться з новими людьми і проводять чимало часу в онлайні, шукають необхідну інформацію, яка має відношення до їхньої шкільної роботи або відповідає їхнім інтересам. Завдяки більш високому рівню грамотності це відкриває багато можливостей використання Інтернету. Іноді батькам важко дізнатися про те, що роблять їхні діти в онлайні. У цьому віці діти також йдуть на ризик і випробовують свої можливості — технічні обмеження і заборони можуть не бути ефективним шляхом підвищення безпеки в онлайні.

13-15-річні діти можуть тримати у секреті те, що вони роблять в Інтернеті, особливо якщо батьки раніше не цікавилися, як їхня дитина використовує мережу. Тому важливим є відкрите спілкування і зацікавленість батьків у тому, що робить дитина в Інтернеті.

Діти у віці від 13 до 15 років, як і раніше, повинні дотримуватися встановлених правил використання Інтернету.

  • Деякі підлітки все ще не можуть оцінювати деякі речі й потребують поради дорослої людини, наприклад, у таких питаннях, як розміщення особистих даних в онлайні.
  • Питання етики і відповідальність користувача Інтернету є більш важливими темами для розмови. Наприклад, незаконні завантаження, етикет у мережі та авторські права. Діти мають нести відповідальність за те, що вони публікують в онлайні, включаючи їхню особисту інформацію або інформацію, яка може бути незаконною.
  • Батьки повинні проявляти до «онлайнових друзів» дитини інтерес. Також їм варто знати, хто та людина, з якою їхня дитина познайомилася в онлайні та збирається зустрітися.
  • Батькам слід уникати занадто емоційних реакцій, навіть якщо вони дізнаються про те, що трапилося щось «неприємне», коли їхня дитина була в онлайні. Батьки все ще можуть скеровувати дитину до відповідного вмісту. Наприклад, існують гарні доступні онлайнові ресурси про сексуальність та здоров'я, призначені для молодіжної аудиторії. Молодь має бути упевнена в тому, що вони можуть поговорити з батьками про будь-що, що примушує їх почувати себе незручно в онлайні.

 

 

 

Пароль в Інтернеті

 

Пам’ятайте, що ваш пароль від електронної скриньки повинен складатись мінімально із 7 знаків, містити літери, цифри, символи. Дуже гарно використовувати верхній та нижній регістри.

Паролі — це ключі, які відкривають доступ до особистої інформації, яка зберігається на комп’ютері та в облікових записах в Інтернеті.
Якщо зловмисники викрадуть цю інформацію, вони можуть використати її для відкриття нових рахунків кредитних карток, отримання кредиту або виконання інших дій через Інтернет від Вашого імені. Досить часто ви можете не підозрювати про такі дії до тих пір, поки не стане занадто пізно.
На щастя, створити і надійно захистити паролі не складно.

6 етапів створення надійного паролю, якій легко запам’ятати

Слідкуйте цим інструкціям для створення надійного паролю:

  1. Придумайте речення, яке буде складно забути. Це речення і буде основою для надійного паролю або парольної фрази. Речення повинно бути легким до запам’ятовування (наприклад, «Моєму сину Павлу три роки»).
  2. Переконайтесь, що обрана Вам система перевірки паролю допускає використання ідентифікаційних фраз. Якщо є можливість використання парольних фраз (із пробілом між знаками), скористуйтеся нею.
  3. Якщо використання ідентифікаційних фраз недопустимо у даній системі, скористуйтесь звичайним паролем. Створіть нове слово, яке складається із перших літер всіх слів, які входять в створене речення. У нашому прикладі отримаємо: «мсптр».
  4. Ускладніть комбінацію, використовуючи великі літери та цифри. Можна поміняти місцями літери у слові або навмисно допустити орфографічні помилки. Наприклад, в парольній фразі, наведеної вище, можна допустити помилку в імені або замінити слово «три» на цифру 3. Є багато можливих підстановок, і чим довше речення, тим надійнішим буде пароль. Наш приклад можна перетворити так: «Моєму сиНу Па8лУ 3 рокИ». Якщо комп’ютер або система не підтримує парольні фрази, той самий метод можно використати і до простого паролю. Наприклад, «мСп3Р».
  5. Нарешті, змініть окремі символи. Можна використати знаки, схожі на літери, об’єднати слова (видаляючи пробіл між ними) і т.ін. Наш приклад стане таким: «Моєму $иНуП@в8лУ 3 рокИ» або «м$п3Р!».
  6. Перевірте свій новий пароль за допомогою програми перевірки паролів. Програма перевірки паролів на даному веб-узлі визначить надійність обраного паролю, як тільки ви його введете.

Методи створення паролю, які не слід використовувати

Існують загальноприйняті методи, про які можуть знати і зловмисники. Заради запобігання створення ненадійного паролю:

  • Не використовуйте послідовні комбінації та символи, які повторюються. Такі комбінації (наприклад, «12345678», «222222», «abcdefg» або комбінації сусідніх літер на клавіатурі) не є надійними паролями.
  • Не використовуйте тільки заміну подібних цифр та символів. Шахраїв та інших зловмисників, які мають достатні знання для підбору та злому паролів, не вдасться ввести в оману подібними замінами, наприклад, «і» на «1» або «а» на «@» в словах «M1cr0$0ft» або «П@р0ль». Однак не варто нехтувати такими замінами у поєднанні із іншими методами підвищення надійності паролю, такими як збільшення довжини, неправильне написання, використання великих літер.
  • Не використовуйте своє ім’я у якості паролю. Не використовуйте також інші особисті дані (свої або своїх близьких), такі як ім’я, дата народження, код соціального страхування і т.ін. Цю інформацію зловмисники використовують в першу чергу.
  • Не використовуйте словарні слова на будь-якій мові. Зловмисники мають бездоганні засоби, які дозволяють швидко підібрати пароль, в основі якого є слова із різних мов; слова, написані задом наперед; поширені орфографічні помилки та заміни, а також усі види нецензурних слів та слів, які не промовляють при дітях.
  • Використовуйте декілька паролів. Під час злому одного комп’ютера або системи, де використовується певний пароль, небезпеці підпадають усі інші дані, захищені тим самим паролем. Переконливо рекомендується використовувати різні паролі для різних систем.
  • Не зберігайте пароль в Інтернеті. Зловмисник, отримавши доступ до вашого пароль в Інтернеті або комп’ютерній мережі, отримує доступ до всіх даних.

 

 


Права дітей у мережі

 

Необхідно, щоб дорослі захищали права дітей в Інтернеті. Дія законів поширюється також на Інтернет, а адміністратори веб-сайтів несуть відповідальність за вміст своїх сайтів. Дізнайтеся більше про такі теми:

 

Кібер-агресія 

Інтернет надає нові можливості для ображання. Люди можуть розміщувати в Інтернеті плітки, фотографії або іншу особисту інформацію та відправляти зловмисні повідомлення, анонімно або під чужим ім'ям.  SMS-повідомлення і телефони з камерами не лише відкривають нові можливості для розваг, а й надають можливості для зловживання. Якщо у школі дитину можуть образити зазвичай лише під час її перебування там, то через Інтернет образники можуть досягти своєї жертви в будь-який час. Коло людей, яких вони можуть ображати в онлайні, також більш широке. Якщо вашій дитині подобається спілкування в онлайні, слід заздалегідь обговорити з нею ці ризики і надати рекомендації щодо того, що має робити дитина, коли її будуть ображати.

Це важливо, оскільки:

  • Кібер-агресія зазвичай має місце за відсутності дорослих.
  • Діти часто вважають, що їхні батьки можуть лише погіршити все.
  • Анонімність та низький ризик бути спійманими спонукають людей робити те, що вони б не зробили за інших обставин (наприклад, казати речі, які б вони не сказали іншій людині віч-на-віч).
  • Кібер-агресія є технічно простою. Відправлення зловмисних повідомлень або розміщення зловмисного тексту для широкої аудиторії вимагає лише кілька клацань мишею.

Підказка

Навіть якщо ваша дитина не стикалася з образами в Інтернеті, поговоріть із нею про таке:

  • Не слід розповсюджувати свою контакту інформацію або приватні матеріали, наприклад фотографії, не зваживши ретельно наслідки цих дій. Онлайнова дружба може закінчитися, і коли це станеться, персональна інформація може бути відправлена небажаним людям.
  • Кожен має право на поважне ставлення до себе в Інтернеті.
  • Ви можете закрити чат, електронну пошту або комп'ютер в будь-який час, коли забажаєте.
  • Діти повинні розповідати батькам про негативний досвід.

Пам'ятайте

Інтернет є предметом таких самих норм і законів, як і все в реальному житті. Звинувачувати та ображати інших людей в онлайні не правильно. Це може розглядатися як дискредитація і спричинити покарання та відповідальність за завдану шкоду. Може статися, що відмінити дію, для якої знадобилося лише кілька клацань мишею, буде важко, і діти зазвичай не розуміють, наскільки серйозною може стати ситуація.

Пам'ятайте, що в більшості випадків анонімних користувачів можна відстежити. Однак поліція не вдаватиметься до жодних дій, якщо немає причин підозрювати злочин.

Якщо ваша дитина отримує зловмисні повідомлення електронною поштою або SMS:

  • Скажіть дитині, що вона не повинна відкривати такі повідомлення або інші повідомлення від незнайомої людини.
  • Не слід відповідати на такі повідомлення. Однак варто зберегти їх на випадок, якщо ситуацію необхідно буде розв'язувати з іншою людиною.
  • Якщо ви виявите, що відправник ходить до тієї самої школи, що й ваша дитина, зв'яжіться зі школою.
  • Якщо образи продовжуються, необхідно змінити адресу електронної пошти або номер телефону дитини.

Пам'ятайте:

  • Зловмисні повідомлення можна зберегти для подальших дій.
  • Можна скоригувати настройки програми електронної пошти, щоб вона направляла повідомлення від певного відправника до окремої папки. У такому випадку вашій дитині не потрібно буде їх читати.
  • Якщо ви знаєте адресу електронної пошти відправника, можете відправити копію зловмисного повідомлення постачальнику інтернет-послуг з проханням скасувати зазначену адресу електронної пошти.
  • Якщо ви не знаєте адреси відправника, попросіть вашого постачальника інтернет-послуг надати вам допомогу.

Якщо ви виявили в Інтернеті зловмисні тексти або фотографії, що стосуються вашої дитини:

  • Збережіть всі сторінки, де ви знайшли цей матеріал, для подальших дій.
  • Якщо на сайті або в його адресі зазначено, хто є постачальником послуг, зв'яжіться з ним.
  • Постачальник послуг може видалити текст і, можливо, розкрити автора.
  • Можете також попросити свого інтернет-оператора зв'язатися з адміністратором зазначеного сайту і вимагати видалення такого матеріалу.
  • Якщо образа особливо серйозна і складає собою злочин, зверніться до міліції.

Діти та маркетинг в Інтернеті

Інтернет надає рекламодавцям ефективний спосіб досягнення дітей і молоді, а тому багато товарів, які вони обожнюють, рекламуються в Інтернеті.

Спрямований на дітей маркетинг регулюється законодавством

Маркетинг, спрямований на дітей та молодь, оцінюється і регулюється більш суворо, ніж маркетинг, спрямований на дорослих, оскільки неповнолітні є більш піддатливими до впливу маркетингу. Закон України «Про рекламу» містить низку вимог щодо маркетингу, спрямованого на неповнолітніх.

Що ви можете зробити:

  • Використовуйте Інтернет разом із дитиною і навчайте її виявляти рекламу та оцінювати її цілі.
  • Повідомляйте організацію з питань захисту прав споживачів або постачальника інтернет-послуг про невідповідну рекламу.

Захистіть свою дитину від прямого маркетингу

Прямий маркетинг через електронну пошту або SMS дозволено лише за попередньої згоди людини, якій направляються рекламні повідомлення. Коли ваша дитина надає особисту інформацію, щоб взяти участь в інтернет-змаганні, вона може необережно дати згоду на прямий маркетинг.

Служби, за які треба платити та на яких можна здійснювати покупки в онлайні

Будь-які покупки, які робляться через Інтернет або мобільний телефон, мають здійснюватися дорослим чи бути ухвалені ним.

Підказки:

  • Погодьте з дитиною правила інтернет-шопінгу.
  • Попросіть свого оператора встановити на мобільному телефоні дитини необхідне блокування або ліміти витрат на розмови та SMS.
  • Створіть для себе і дітей сімейну адресу електронної пошти, яку вони можуть використовувати, якщо хочуть купити щось в онлайні.

Особиста інформація та фотографії дітей в Інтернеті

У нашій родині заведено, що один із батьків завжди перевіряє надійність інтернет-служби перед тим, як діти нададуть до неї будь-яку інформацію.

Зазвичай заповнювати інформаційний запит не потрібно, тому ми рекомендуємо нашим дітям надавати лише обов'язкову інформацію.

На багатьох веб-сайтах користувачів просять зареєструватися або в інший спосіб надати персональну інформацію для того, щоб отримати певну винагороду (наприклад, доступ до послуги, участь лотереї, безкоштовні продукти) або взяти участь у групі спілкування. Комерційні компанії можуть збирати контактну інформацію про дітей та молодь для маркетингових цілей, але перш ніж проводити маркетинг, вони повинні у законний спосіб отримати згоду.

Однак адміністратори веб-сайтів не завжди можуть забезпечити конфіденційність особистої інформації, навіть якщо ці дані захищено Законом про захист інформації. Навчіть дітей бути обережними, надаючи особисту інформацію.

Підказки

Визначте підходи та погодьте їх з дитиною
У більшості випадків корисно домовитися з дитиною щодо принципів надання особистої інформації через Інтернет. Якщо ви дозволяєте дитині надавати таку інформацію, то маєте знати про надійність сайтів, на які вона надана.

Перевірте політику конфіденційності
Радимо переконатися, що використовувана служба дотримується відповідної політики конфіденційності. Така політика має пояснювати, як використовуватиметься особиста інформація, а також визначати період та мету її використання.

Надавайте лише обов'язкову інформацію
Зазвичай немає потреби вводити нічого, крім невеликого обсягу обов'язкової інформації. Коли ви реєструєтеся на нову послугу, її постачальник, як правило, запитує, чи хочете ви отримувати повідомлення прямого маркетингу. Ви можете сказати «Ні» на початку, але якщо ви випадково дали свою згоду, то можете скасувати її, зв'язавшись із постачальником послуги. Рекомендується створити сімейну адресу електронної пошти, яку ви та ваші діти будуть використовувати у разі надання особистої інформації в онлайні.

Не зберігайте особисту інформацію в браузері
Не рекомендується зберігати особисту інформацію у веб-браузері та інших програмах, з'єднаних із Інтернетом.

Розміщення фотографій та особистої інформації про дітей

Розмістити в Інтернеті фотографії, зроблені телефоном із камерою або цифровим фотоапаратом, можна просто і швидко. Якщо ви опублікуєте знімок в Інтернеті, буде важко запобігти його розповсюдженню, зміні або використанню в різних контекстах. Копії фотографії можуть легко опинитися у декількох місцях, і їх буде дуже важко видалити повністю. Подумайте, перш ніж розміщувати особисту інформацію разом із своїм фото.

Розміщення чиєїсь фотографії або особистої інформації, наприклад, на веб-сайті школи вважається розкриттям особистої інформації, яке завжди вимагає згоди від особи, інформацію якої розміщують. Ті, хто надає особисту інформацію, мають право перевірити її та за необхідності скоригувати. Дітей слід попередити про недоцільність публікування особистої інформації на власних веб-сайтах та в онлайнових щоденниках (блогах).

Детальна інформація:
Використання особистої інформації регулюється:

  • Законом про охорону інформації
  • Нормами захисту конфіденційної інформації й електронних засобів зв'язку

Пам'ятайте:
Не потрібно надавати особисту інформацію, якщо ви не знаєте особу, яка її запитує, і мету, з якою ця інформація використовуватиметься.

 

Корисні посилання

Спеціалізовані Інтернет-сайти дитячої літератури:

 

 

 

http://childboox.blox.ua/ - веб-сайт “Книги для дітей”

 

 

 

http://abetka.ukrlife.org/ - веб-сайт для дітей “Весела абетка”

 

 

 

http://www.abetka-logopedka.org/ - веб-сайт “Світ дитини”

 

 

 

http://www.kazka.in.ua/ - веб-сайт “Українська казка”

 

 

 

http://www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm - веб-сайт “Дитяча література”

 

 

 

http://www.levko.info/ - дитячий сайт “Левко”

 

 

 

http://mysl.lviv.ua./ - веб-сайт “Країна міркувань”

 

 

 

http://slovogray.narod.ru/ - літературний сайт Ігоря Січовика

 

 

 

http://dytjachi-virshi.org.ua - авторський сайт “Віршики пана Назара”

 

 

 

Освітньо-інформаційні ресурси:

 

 

 

http://teacher.at.ua/ - веб-сайт “Учитель учителю, учням та батькам”

 

 

 

http://www.balachka.com - веб-сайт “Пиши українською”

 

 

 

http://biblijna-istoriya.org.ua/ - веб-сайт “Біблійна історія”

 

 

 

http://cikave.org.ua/pro-sajt/ - веб-сайт “Цікаво про цікаве”

 

 

 

http://www.ukr-tur.narod.ru/ - веб-сайт “Світ географії та туризму”

 

 

 

http://www.akBooks.com.ua - веб-сайт “Академічна книгарня@онлайн”

 

 

 

http://Icorp.ulif.org.ua - український мовно-інформаційний фонд НАН України “Словники України”

 

 

 

http://www.idea-ukraine.org - проект “Відкритий світ інформаційних технологій”

 

 

 

 

 

Інтернет-сайти бібліотек та електронних бібліотек:

 

 

 

http://www.4uth.gov.ua/ - веб-сайти Державної бібліотеки України для юнацтва (Київ)

 

 

 

http://www.chl.kiev.ua/ - веб-сайт Національної бібліотеки України для дітей

 

 

 

http://www.nbuv.gov.ua/ - веб-сайт Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (Київ)

 

 

 

http://www.bukvoid.com.ua/ - веб-сайт “Буквоїд”

 

 

 

http://www.nplu.org/ - веб-сайт Національної парламентської бібліотеки України (Київ)

 

 

 

http://ukrbook.net/ - веб-сайт Книжкової палати України імені Івана Федорова (Київ)

 

 

 

http://library.zntu.edu.ua/res-libr-el.html - веб-сайт “Бібліотеки в мережі Internet”

 

 

 

http://lyapota.boom.ru/lib.htm - колекція посилань на кращі електронні бібліотеки

 

 

 

http://book.uraic.ru/ssylki//biblioteki - Інформаційно-довідковий портал “Library.ru”

 

 

 

http://www.loc.gov/ - веб-сайт Бібліотеки Конгресу США

 

 

 

http://www.bnf.fr/ - BNF або Bibliotheque Nationale – веб-сайт Національної бібліотеки Франції

 

 

 

http://www.bl.uk/ - THE BRITISH LIBRARU – веб-сайт Британської бібліотеки

 

 

 

 

 

Інтернет-сайти музеїв та картинних галерей України:

 

 

 

http://www.prostir.museym/sites/ua - веб-сайт “Музейний простір України”

 

 

 

http://namu.kiev.ua/ - веб-сайт Національного художнього музею України

 

 

 

http://www.warmuseum.kiev.ua/ - веб-сайт Національного музею історії Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років

 

 

 

http://hutsul.museum/ - веб-сайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття

 

 

 

http://museum.odessa.net/fineartsmuseum/ - веб-сайт Одеського художнього музею

 

 

 

http://www.archaeology.odessa.ua/ - веб-сайт Одеського державного археологічного музею

 

 

 

http://www.oweamuseum.odessa.ua/ - веб-сайт Одеського музею західного і східного мистецтва

 

 

 

http://lvivgallery.org/ - веб-сайт Львівської національної галереї мистецтв

 

 

 

http://honchar.org.ua/ - веб-сайт Музею І.М. Гончара

 

 

 

http://www/chersonesos.org/ - веб-сайт Національного заповідника “Херсонес Таврійський”

 

 

 

 http://www.tmf-museum.kiev.ua/ - веб-сайт Музею театрального, музичного і кіномистецтва України